آشنایی با شهر استانبول ترکیه

آشنایی با شهر استانبول ترکیه

بسیار خب! نوبت به معرفی استانبول ترکیه رسیده.

شهری با تاریخ 2500 ساله که در جهان باستان با نام قستنطنیه شناخته میشه و به سبب جاذبه های تاریخی و مدرن و البته مساجد زیبای عثمانی، مرکز فرهنگی، تاریخی و اقتصادی کشور ترکیه به حساب میاد. یه فکت جالب راجع به استانبول وجود داره و اونم اینکه که از لحاظ جغرافیایی به گونه ایه که بخشی از اون در قاره آسیا و بخش دیگری هم در قاره اروپا قرار داره. این دو بخش توسط پل معروف بسفر به همدیگه وصل میشن و از همین رو، اون رو پل میان دو قاره خطاب میکنن. استانبول پر جمعیت ترین شهر ترکیه‌ست که جمعیتی برابر با 15.3 میلیون نفر در اون زندگی میکنن. دین اغلب مردم ترکیه و استانبول اسلام هست و در نتیجه همه این موارد در کنار هم، استانبول رو به شهری دلپذیر و جذاب برای مسافران ایرانی تبدیل میکنه.

جاذبه های دیدنی شهر استانبول

استانبول به دلیل جاذبه های متنوع گردشگری و خدمات قابل توجهش در قرن بیست و یکم با استقبال شمار زیادی از گردشگر ها مواجه شده به طوری که در سال 2015 در مجموع 12.5 میلیون نفر به این شهر سفر کردن..! همین دلیل باعث شد تا استانبول پایتخت فرهنگی اروپا نام بگیره و در طی چندین سال متوالی در میان محبوب ترین و پر بازدید ترین شهر های گردشگری جهان قرار بگیره.

در ادامه همراه من باشید تا استانبول رو از زوایای مختلف بررسی کنیم و بیشتر از این شهر زیبا بدونیم.

 

دانستنی های کاربردی درباره استانبول

برخی از ویژگی ها و دانستنی های استانبول رو بصورت کلی در لیست زیر میتونید ببینید:

ویزا: سفر به ترکیه نیازی به ویزا نداره. 

زبان رسمی: ترکی

پول رایج:  لیر ترکی (TRY)، هر 1 لیر ترکیه (2.565 تومان)  

دین رسمی: ترکیه یک کشور سکولاره و بنابراین در این سرزمین چیزی به نام دین رسمی وجود نداره. با این حال بیشترین جمعیت مذهبی این کشور، یعنی 97% رو مسلمانان تشکیل میدن که اغلب اونا سنی مذهب هستن و شیعه ها در اقلیت قرار دارن.

دین و مذهب شهر استانبول

سوغات شهر استانبول: قهوه، ادویه، شیرینی پسته‌ای، باقلوا و راحت القلوم، قهوه جوش، پوشاک، زیورآلات و ...

وضعیت بهداشتی: آب و غذای استانبول از لحاظ بهداشتی وضعیت بسیار قابل قبولی داره و کمتر گزارشی مبنی بر بیماری‌ ناشی از غذا ثبت شده. با این حال برای تضمین سلامتی خودتون، هنگام خرید از غذاهای خیابانی، غذاهای تازه و داغ رو انتخاب کنید. در ضمن آب شبکه های زیرزمینی استانبول جهت استفاده مناسب نیست و توصیه نمی‌شه. البته بطری های آب معدنی ارزونه و از هر جایی به راحتی می تونید تهیه کنید. 

آب و هوای استانبول در فصل های مختلف

همیشه یکی از مهم ترین فاکتور های هر شهر برای سفر و جذب توریست، آب و هوای اون شهر هست. در ادامه این مقاله که تیم تولید محتوا کوچینه برات آماده کرده قراره بیشتر در مورد آب و هوای استانبول ترکیه بدونی.

فصل بهار

تو هر شهر و کشوری، بهار محبوب ترین فصل بین مابقی فصل هاست. هم برای مسافرا و هم برای شهروندای اون شهر. خب استانبول هم از این قانون مستثنی نیست و در این فصل آب و هوای مطبوع، تازه و دل انگیزی داره. بارندگی های کم، شب های خنک و روز های تقریبا مه آلود از چیز های دیگه ایه که استانبول رو در فصل بهار بشدت جذاب و برای سفر ایده آل میکنه.

بهار استانبول خیلی زیباست! در گوشه کنار اون میتونید گل های لاله و درخت یهودا رو ببینید که از نشونه های اومدن فصل بهار به استانبولن. یه افسانه ای هم هست که میگن زمانی که مسیح به صلیب کشیده شد، یهودا که یکی از حواریون بوده خودشو از این درخت آویزون کرده و قطرات خونش روی گل ها سفید درخت میچکیده و گل ها به رنگ ارغوانی در اومدن! البته که این افسانه‌ست چون کسی که خودش رو دار بزنه خونی ازش نمی‌چکه :|

اگه میخواید در بهار به استانبول سفر کنید، بهتره که به منطقه بسفر هم سر بزنید. این منطقه یکی از زیباترین نقاط شهر و در واقع میشه گفت سرسبز ترین منطقه استانبول به حساب میاد که آب و هوای مطبوع و دلچسبی داره. تو فصل بهار استانبول کنسرت ها و جشنواره های زیادی برگزار میشه و بسیار فصل شلوغی از نظر توریستیه که البته باید بگیم با توجه به شلوغی این فصل، سفر در فصل بهار به مراتب از دیگر فصل ها گرونتره.

فصل تابستان

تابستون استانبول از اواسط خرداد شروع میشه و تا اواسط مهر هم ادامه داره. آب و هوای استانبول تو ماه های تیر و مرداد گرم ترین و کم بارش ترین زمان خودش رو داره. این زمان بهترین موقع برای کساییه که به گرما علاقه دارن و میخوان تو یه موقعیت خلوت به گشت و گذار تو استانبول بپردازن. بدلیل کم بودن گردشگر تو استانبول تو تابستون قیمت ها خیلی پایین تر هست که برای سفر با هزینه کم خیلی فرصت مناسبی به حساب میاد.

فصل پاییز

پاییز استانبول هم از اوایل مهر تا اواخر آذر شروع میشه. آب و هوای استانبول تو پاییز مثل پاییز تهرانه. شهر از حالت خلوتی خودش در میاد و شهروندایی که بخاطر گرمای تابستون به بقیه نقاط ترکیه نقل مکان کرده بودن به استانبول برمیگردن و شهر استانبول دوباره شلوغ میشه. تو فصل پاییز هم میتونید انواع تفریحات رو داشته باشید. قدم زدن تو خیابون ها و کوچه پس کوچه های استانبول تو فصل پاییز خیلی لذت بخشه. خیابون ها تو این فصل به اوج زیبایی خودشون میرسن و هوا هم خیلی خوب و مطبوعه. اگه تو پاییز به استانبول سفر کردید حتما در رستوران های استانبول، ماهی های اونا رو امتحان کنید چون تازه ترین ماهی آب شور تو این فصل به استانبول میاد و میتونید یک غذای خوشمزه رو امتحان کنید و لذتشو ببرید :))

فصل زمستان

از اواخر آذر ماه فصل تابستون در استانبول شروع میشه و ماه های دی و بهمن تو این شهر سردترین ماه ها به حساب میان. هوا بسیار سرد میشه و بارش های فراوون و مه غلیظ به سراغ این شهر میان. اگه تو زمستون به استانبول سفر کردید پیشنهاد من اینه که خودتون رو از لباس های گرم مجهز کنید چون حسابی زمستون سرد و سوزناکی در انتظارتونه...

البته با وجود همه اینا، شهر استانبول زمستونا هم گردشگرای زیادی رو به دلیل کریسمس و حراج های بسیار خوبش به خودش جذب میکنه.

دیدنی های شهر استانبول

پر بازدیدترین بخش شهر استانبول مرکز تاریخی اونه که در میراث جهانی هم به ثبت رسیده. مجموعه ای از بنا های تاریخی و مشهور استانبول رو تو همین منطقه میبینید که شامل ایا صوفیه، مسجد آبی، باسیلیکا سیسترن و ... میشه. از اونجایی که در استانبول دیدنی های زیادی وجود داره من براتون چندتا از جذابترین هاشو اماده کردم تا بهتون معرفی کنم:

1- ایا صوفیه استانبول | Hagia Sophia: بی شک یکی از مهم ترین و باشکوه ترین سازه های تاریخی استانبول، ایا صوفیه‌ست که تو قرن ششم میلادی و توسط پادشاهی رومی ساخته شد. این ساختمون در دوره امپراتوری روم شرقی کلیسا و در زمان حکومت عثمانی ها مسجد بود. در حال حاضر ایا صوفیه به عنوان موزه استفاده میشه.

2- کاخ توپکاپی استانبول | Topkapi Palace: کاخ توپکاپی، بزرگ ترین و اولین کاخ عثمانی استانبول محسوب میشه که تو قرن پونزدهم میلادی ساخته شد. این کاخ با موقعیتی استراتژیک و به طوری ساخته شده که از شمال با گلدن هورن، از جنوب با دریای مرمره و از شمال شرق با پل بسفر ارتباط داره.

3- مسجد سلطان احمد | Sultan Ahmed Mosque: از باشکوه ترین و خوش عکس ترین بناهای ترکیه، مسجد آبی میتونه باشه. این مسجد که به دستور سلطان احمد اول ساخته شده، به نام سلطان احمد شناخته میشه؛ اما به سبب کاشی های آبی و جذاب درون ساختمانش، به عنوان مسجد آبی میشناسنش.

4- باسیلیکا سیسترن | Basilica Cistern: با یکی از جاذبه های تاریخی و غیر منتظره شهر استانبول طرفید. باسیلیکا سیسترن در واقع یه سرداب کلیساییه که تو قرن ششم میلادی ساخته شده و آب شهر قستنطنیه و کاخ امپراتور رو تامین میکرده.

5- کاخ دلما باغچه استانبول | Dolmabahce Palace: کاخ دلما باغچه تو اواسط قرن 19، درست نزدیکی بسفر ساخته شد و پس از اون تونست جای کاخ توپکاپی رو پر کنه. کاخ دلما باغچه به سبک نئوباروک و تو قرن نوزدهم میلادی توسط معمار ارشد دربار عثمانی ساخته شد.

6- کشتی سواری در بسفر استانبول: تنگه بسفر یکی از محبوب ترین مکان ها برای انجام تفریحات آبی تو استانبول به حساب میاد که میتونید با انواع قایق ها از استانبول دیدن کنید.خوبه بدونید که طول این تنگه حدودا 30 کیلومتره و چند اسکله تو نقاط مختلف شهر استانبول داره.

7- بازار بزرگ استانبول | Grand Bazaar: قطعا یکی از اولین انتخاب ها برای گشت و گذار تو بازارهای سنتی شهر استانبول، همین بازار میتونه باشه. بازاری که یکی از قدیمی ترین و بزرگ ترین بازارهای سرپوشیده دنیاست و سالانه حدود 300 هزار گردشگر رو به خودش جذب میکنه.

8- برج گالاتا | Galata Tower: با بازدید از برج گالاتا از نقطه ای مرتفع میتونید بهترین مناظر شهری استانبول رو به چشم خودتون ببینید.

9- شهربازی ویالند | Vialand: ویالند، اسم یکی از بزرگ ترین و بهترین شهربازی های استانبوله که تو فضایی وسیع و 200 هزار متر مربعی ساخته شده و با عبور از درهایی که داره، به دنیایی از هیجان پا میذارید. این شهربازی مجموعه ای از بازی های هیجان انگیز و مختلفه که سرگرمی و خوشگذرونی رو برای کوچیک و بزرگ خونواده مهیا میکنه.

10- مرکز خرید فروم استانبول | Forum Istanbul: اگه به دنبال یکی از بهترین مرکز خریدهای شهر استانبول میگردید، فروم استانبول رو به راحتی تو لیست خودتون بذارید و مطمئن باشید از انتخابش پشیمون نمیشید. فروم استانبول با وسعت 495,000 متر مربعی خودش نه تنها بزرگترین مرکز خرید کشور ترکیه، بلکه بزرگترین در قاره اروپاست.

فرودگاه های شهر استانبول ترکیه

شهر بزرگ استانبول به دو فرودگاه مجهزه که در ادامه به صورت مختصر بهتون توضیح میدم:

1- فرودگاه بین المللی استانبول | Istanbul Airport

فرودگاه بین المللی استانبول جدیدترین و بزرگترین فرودگاه بین المللی ترکیه‌ست که تو منطقه آرناووتکوی استانبول بنا شده. این فرودگاه از 6 آپریل 2019 جایگزین فرودگاه معروف آتاتورک شد و در حال حاضر پذیرای تمام پرواز های شهر استانبول همین فرودگاهه. جالبه بدونید در حالیکه هنوز ساخت این فرودگاه تموم نشده، گنجایش فعلی اون برابر با 150 میلیون مسافر در ساله. ضمن اینکه به زودی با تکمیل فاز دوم فرودگاه گنجایش اون به 200 میلیون مسافر در سال میرسه.

فرودگاه بین المللی استانبول

دسترسی:

 برای دسترسی به مرکز شهر از فرودگاه استانبول می‌تونید از اتوبوس های هاوا ایست (Havaist)، اتوبوس شهری، تاکسی های فرودگاه و تاکسی آنلاین استفاده کنید. قراره که به زودی خط متروی استانبول تا این فرودگاه جدید راه اندازه بشه.

آدرس:

 ترکیه، استانبول، منطقه آرناووتکوی، محله تایاکادین | Tayakadin Mahallesi, Arnavutkoy/Istanbul, Turkey

2- فرودگاه بین‌المللی صبیحه گوکچن | Sabiha Gokcen International Airport

فرودگاه بین المللی صبیحه گوکچن با نام اختصاری SAW، در 50 کیلومتری جنوب شرقی مرکز استانبول و در بخش آسیایی شهر قرار داره. اسم این فرودگاه هم از روی اسم اولین خلبان جنگی زن ترکی برداشته شده.

فرودگاه استانبول

دسترسی:

 هرچند از فرودگاه صبیحه گوکچن دسترسی محدودتری به مرکز شهر استانبول وجود داره؛ اما باز هم میتونید از وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس و تاکسی استفاده کنید.

آدرس: ترکیه، استانبول، منطقه پندیک، محله صنایع | Sanayi Mh., 34906 Pendik/Istanbul, Turkey

3- فرودگاه بین المللی آتاتورک | Istanbul Ataturk Airport

تا قبل از 6 آپریل 2019، فرودگاه بین المللی آتاتورک استانبول، بزرگ ترین فرودگاه ترکیه از لحاظ تعداد مسافر، پروازها و مقاصد سفر محسوب می شد. اما در حال حاضر این فرودگاه کاربری سابق خودش رو از دست داده و تنها برای ارسال محموله، پروازهای دیپلماتیک، فنی، تاکسی هوایی و ... مورد استفاده قرار میگیره.

آدرس: ترکیه، استانبول، منطقه باکیرکوی، محله یشیلکوی | Yesilkoy, 34149 Istanbul, Turkey

فرودگاه بین المللی آتا تورک استانبول

جمع بندی

خب تا اینجا تا حدودی با شهر استانبول ترکیه آشنا شدید. سعی کردم نکات مهم و کاربردی درباره این شهر رو بهتون بگم تا این شهر رو با نگاه دقیق تری برای سفرتون انتخاب کنید.

شما چی؟ تا حالا استانبول رفتید؟ چه مواردی از استانبول رو بیشتر دوست داشتید؟ تجربه تون رو با من و بقیه کاربران مجله گردشگری کوچینه در میون بذارید.
ممنون که همراه من بودید.

منبع: تیم تولید محتوا کوچینه

پشتیبانی شما در طول سفر

کوچینه پشتیبانی شما در طول سفر

پیشنهاد قیمت‌های به‌ صرفه

کوچینه پیشنهاد قیمت‌های به‌ صرفه

پیشنهاد هتل‌های فوق‌العاده

کوچینه پیشنهاد هتل‌های فوق‌العاده