آشنایی با تفلیس گرجستان

آشنایی با تفلیس گرجستان

تفلیس، پایتخت کشور گرجستان شهر چند فرهنگی معاصر و تاریخی است. این پایتخت با بیش از 1500 سال قدمت در میان تمدن های اروپایی، آسیایی و خاورمیانه قرار گرفته است و در نتیجه مقصدی منحصر به فرد در قفقاز است. ساکنان این شهر به مهمان نوازی خود معروف هستند و مناظر محلی مطمئناً شما را تحت تأثیر قرار می دهند.

اگر می خواهید تاریخ جالب، معماری متنوع، مناظر زیبا و غذاهای خوب را تجربه کنید، پیشنهاد می کنیم شهر تفلیس را در لیست سفر های خود بگذارید.

معماری شهر تفلیس گرجستان

در لیست زیر تعدادی از دانستنی های کاربردی درباره شهر تفلیس را مشاهده می کنید:

• ویزا: نیاز ندارد
• واحد پول: لاری گرجی (GEL)
• زبان رسمی: گرجی
• دین مردم: مسیحیت
• بهترین فصل سفر: بهار و پاییز
 تفریحات: تاریخی، شهر گردی، خرید، کافه گردی
• سوغاتی ها: چاقوهای دست ساز، چورچخلا (نوعی آبنبات رنگی و بزرگ)، رومیزی با طرح سنتی، فرش و قالی، پاپاخی (کلاه های پشمی و بزرگ)، ادویه های گرجی و ...
• بهترین جا برای اقامت: مرکز شهر تفلیس و مناطق متاتسمیندا (Mtatsminda)، سولولاکی (Sololaki)، آولاباری (Avlabari)، چوگورتی (Chugureti) و اطراف میدان آزادی (Liberty Square)

تاریخچه شهر تفلیس

شهر تفلیس برای اولین بار در اواسط قرن پنجم توسط پادشاه واختانگ گورگسالی تأسیس شد که حین شکار در این منطقه با چشمه های آب گرم متعددی مواجه شد و بدلیل تحت تأثیر قرار گرفتن آن، دستور داد که شهر جدیدی در آن منطقه بنا کنند. شهری به نام تفلیس. در زبان گرجی عبارت "تفلیس" به معنی "مکان گرم" است.

تفلیس به دلیل موقعیت خود در مسیرهای تجاری اصلی، به سرعت شروع به رشد و شکوفایی کرد، اما ثروت رو به رشد آن توجه خارج از کشور را به خود جلب کرد.از اواخر قرن ششم تا پایان قرن یازدهم، شهر توسط مهاجمان خارجی بار ها فتح و غارت شد. ایرانی‌ها، عرب‌ها، خزرها و ترک‌های سلجوقی همگی برای منابع این پایتخت می‌ جنگیدند. سرانجام، در سال 1122، گرجی ها به رهبری پادشاه دیوید گرد هم آمدند و تفلیس را پس گرفتند و دوره جدیدی از شکوفایی را شروع کردند.

در برگی از تاریخ این کشور آمده است که گرجستان نمی توانست به تنهایی و به اندازه کافی از این شهر در برابر مهاجمان و شورشیان محافظت کند. بنابراین بر اساس عهدنامه 1783 گئورگیفسک، روسیه متعهد شد تا از استقلال گرجستان محافظت کند. تفلیس در حالی که دیگر پایتخت مستقلی نبود، شهری بسیار مهم باقی ماند و به مرکز اصلی اقتصادی، فرهنگی و اداری قفقاز روسیه تبدیل شد.

در دوره شوروی، تفلیس به رشد خود ادامه داد اما سقوط اتحاد جماهیر شوروی بار دیگر شهر را در یک دوره آشفتگی فرو برد. جنگ داخلی گرجستان شروع شد، کیفیت زندگی برای اکثر شهروندان به دلیل بیکاری کاهش یافت و بسیاری از زیرساخت های شهر از بین رفت. با این حال تفلیس امروزی حاصل فراز و نشیب های متعدد این شهر در طول تاریخ است.

عکس شهر تفلیس

تفلیس مدرن محل سکونت بیش از 1.5 میلیون نفر است که بیشتر آنها مسیحیان ارتدوکس شرقی هستند. گروه‌های دیاسپورایی زیادی در تفلیس زندگی می‌کنند که به حال و هوای متنوع تاریخی شهر می‌افزایند.

در تفلیس، خواهید دید که بسیاری از ساکنان به زبان روسی و انگلیسی صحبت می کنند. گرجستانی ها از لاری (GEL) به عنوان پول رایج خود استفاده می کنند و این شهر یک مقصد اقتصادی است که می توان حتی با بودجه کم به گشت و گذار در آن پرداخت.
این جمهوری شوروی سابق تمایز و جذابیت قبل از کمونیستی خود را حفظ کرده است و چیزهای زیادی برای ارائه به گردشگران دارد.

فرهنگ شهر تفلیس 

فرهنگ شهر تفلیس همراه با تاریخ این کشور رشد کرده و سنت های منحصر به فرد خود را به وجود آورده است. در حالی که برخی از این عادات، طی مدت‌ها فراموش شده اند اما هنوز تعدادی از آن‌ها باقی مانده‌ اند که گرجی‌ ها آن ها را گرامی می‌ دارند و از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌کنند. در اینجا چند مورد جالب از فرنگ تفلیس که باید در مورد آن بدانید، آورده شده است.

  • گرجستان به دلیل اردتکس بودن کشور خود، از تقویم جولیانی پیروی می کند. بهمین خاطر مردم گرجستان در طول یک سال، دو بار سال نو را جشن می گیرند. یک بار در اول ژانویه، همزمان با سایر نقاط جهان و دیگری در 14 ژانویه. طبق تقویم آن ها، سال نو در بار دوم اتفاق می افتد و این امر را "سال نو قدیم" می نامند.
  • مردم گرجستان علاقمند به جشن های شلوغ هستند. عروسی ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و در مقایسه با جشن‌های دیگر، مهمانان بیشتری دارند. هر خانواده حداقل صد نفر را دعوت می کند و حتی اقوام دور خانواده که ممکن است عروس و داماد آنها را تابحال ندیده باشند، دعوت نامه عروسی را دریافت می‌کنند. در گرجستان نپذیرفتن دعوت به عروسی، توهین آمیز تلقی می‌شود، مگر اینکه شخص دعوت شده دلیل موجهی برای آن داشته باشد.
  • رسم پذیرایی مردم گرجستان با شام های مفصلی به نام سوپرا در این کشور همچنان پا برجاست. سوپرا یک رسم دیرینه در گرجستان است که در آن یک میز از غذاهای مختلف پر می‌شود و مردم ساعت ها دور آن می‌نشینند، با یکدیگر به گفتگو می پردازند و غذایشان را میل میکنند.

مراسم سوپرا کشور گرجستان

امنیت شهر تفلیس چگونه است؟

تفلیس گرچه پایتخت کشور گرجستان است اما از امنیت خوبی برخوردار است. با وجود همه این ها لازم است نکات ایمنی را در سفرتان رعایت کنید. برای مثال از حمل پول نقد با مقدار بالا همراه خود اجتناب کنید و یا از اشیا با ارزش خود در محیط های شلوغ مواظبت کنید.

شهر تفلیس دارای 2 چهره بسیار متفاوت است. مرکز شهر و مناطق توریستی، مملو از ساختمان‌های بی‌ نظیر و با شکوه همراه با معماری مدرن است. اما ساختمان‌های حومه و حومه‌ ها هنوز متعلق به دوران کمونیستی هستند. بنا هایی با معماری قدیمی و در حال از هم پاشیدگی. این مناطق جایی نیست که بخواهید در آن زندگی کنید یا شب ها در آن قدم بزنید. بهتر است با رعایت این نکات ایمنی سفر خود را بیشتر کنید.

شهر تفلیس گرجستان

عکس شهر تفلیس

بهترین هتل‌ های تفلیس 

تفلیس با جذب سالانه بیش از 3 میلیون نفر به خود توانسته به یکی از مقاصد گردشگری شناخته شده در جهان تبدیل شود. به همین دلیل هتل های مختلف با قیمت ها و امکانات مختلف نیز در این شهر پیدا می شود. البته برای راحت تر کردن انتخاب شما در جستجوی یک هتل ایده آل در این شهر، مطلبی با عنوان بهترین هتل‌ های تفلیس آماده‌ کرده ایم که با بررسی آن می توانید اطلاعات لازم را کسب کنید. اقامتگاه های مختلفی نیز وجود دارند که با توجه به بودجه مسافران خدمات متفاوتی ارائه می دهند.

اگر از مطالعه این مطلب لذت بردید، به شما پیشنهاد میکنیم راهنمای کامل سفر به تفلیس را نیز مطالعه کنید تا بتوانید با آشنایی بیشتری نسبت به سفر خود اقدام کنید.

کلام آخر

بطور کلی شهر تفلیس گرجستان به دلیل جاذبه های گردشگری جذاب، آب و هوای معتدل و عدم نیاز ویزا برای مسافرت به یکی از محبوب ترین شهر های اوراسیایی برای ایرانیان تبدیل شده است. تا اینجا با بخشی از آداب و رسوم، فرهنگ و امنیت شهر تفلیس گرجستان آشنا شده اید. در این نوشته تلاش تیم کوچینه مبنی بر این بوده تا به شما اطلاعات کاربردی برای سفر به تفلیس را ارائه بدهد.

آیا تابحال تجربه سفر به تفلیس را داشته اید؟ در قسمت نظرات، تجربیات خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

منبع: تیم تولید محتوا مجله کوچینه

پشتیبانی شما در طول سفر

کوچینه پشتیبانی شما در طول سفر

پیشنهاد قیمت‌های به‌ صرفه

کوچینه پیشنهاد قیمت‌های به‌ صرفه

پیشنهاد هتل‌های فوق‌العاده

کوچینه پیشنهاد هتل‌های فوق‌العاده